"Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work" - Steve Jobs
Het begon met een advertentie in de ViaVia: “een doos met Apple PowerBook onderdelen t.e.a.b.” (De ViaVia was een advertentiekrant, een soort marktplaats.nl op papier) Deze advertentie trok de aandacht van Ben Kubbenga, destijds scholier in de eerste klas van de middelbare school. Hij belde op en sprak af om de gehele doos over te nemen voor 25 gulden. In de doos zaten onderdelen van minimaal 5 verschillende PowerBooks maar toch lukte het om van de verschillende onderdelen een volledig werkende PowerBook 180c te maken. Deze kon hij weer voor 400 gulden verkopen op iBazar (voorloper van eBay).
Dit “kunstje” heeft hij nog vele malen kunnen herhalen bij G3, G4 en G5 PowerMacs. Vaak was het een kwestie van verschillende websites open zetten, continu verversen en direct bellen bij een interessante advertentie. Eenmaal ingekocht de Mac volledig reinigen, geheugen en schijf uitbreiden en een schone installatie erop. Eigenlijk door de opkomst van marktplaats.nl en door tijdgebrek is Ben rond 2002 gestopt met zijn zolderkamerhandel. Wat hij toen nog niet kon weten is dat dit een voorproefje is geweest op wat 10 jaar later weer op zijn pad kwam.
Ben is in 2011, na 5 jaar wit- en bruingoed te hebben verkocht, aan de slag gegaan bij Dynafix. Een jaar lang heeft hij als in-shop monteur bij de Vodafone winkel garantiekwesties opgelost. Toestellen met zichtbare valschade of met vochtschade mochten niet gerepareerd worden, die klanten werden dus eigenlijk aan hun lot overgelaten. Dit moest ook anders kunnen. Hier werd door de fabrikanten en telecomproviders eigenlijk een verdienmodel gecreëerd!
Na een jaar klanten met schade “nee” te verkopen was Ben er klaar mee. Hij had vakantie en is direct naar de KvK gegaan om iPhone Repair Haarlem op te richten. Al na enkele dagen was er een website, een Google Adwords campagne en belden de eerste klanten al. Na 2 weken was het voor Ben al duidelijk, repareren is de toekomst! Binnen een maand was de woonkamer omgebouwd tot reparatieplek en wachtruimte voor klanten. In-home repair was het nieuwe in-shop repair. Maar ideaal is het niet om continu klanten in je huiskamer te hebben, een echte bedrijfsruimte, dat moest er snel gaan komen. Daarnaast was het ook geen doen om tot laat in de avond zelf te koerieren met gerepareerde toestellen.
Januari 2013 is iPhone Repair Haarlem bij Aventel (destijds Flexiphone) ingetrokken in een 20m2 shop-in-shop ruimte aan de Rijksstraatweg 371 in Haarlem. Later dit jaar is zijn broer Bob als monteur erbij gekomen.
Tegelijk met een nieuwe website is ook de nieuwe naam gelanceerd. Hoewel de oude naam het best goed deed was het te beperkend. Naast iPhones werd er veel meer gerepareerd en klanten kwamen al van ver buiten de regio Haarlem.
September 2014 komt er een extra fulltime medewerker bij en wordt tegelijkertijd de ruimte vergroot van 20 naar 30m2 met eigen entree. De drukte blijft groeien.
iRepairNow wordt een B.V. en de vorig jaar aangenomen medewerker Sebastiaan wordt Ben zijn compagnon. De zaken blijven beter gaan en er worden plannen gemaakt voor uitbreiding.
In de tweede week van 2016 is iRepairNow B.V. open gegaan op de huidige locatie: Rijksstraatweg 373. 1 deur verder dan voorheen maar nu wel 120m2 ruimte! Het shop gedeelte is een stuk ruimer geworden wat de ruimte geeft om gereviseerde Apple apparatuur aan te gaan bieden. De werkplaats is helemaal ingericht op de flink gegroeid aantal Mac reparaties en upgrades. Eind 2016 werken er in totaal 5 mensen bij iRepairNow B.V.
Bestond vorig jaar de standaard bezetting op een dag uit 3 medewerkers. Tegenwoordig ziet u ons steeds vaker met 4, 5 of zelfs 6 man in de weer. Iedereen heeft een eigen specialisme maar uiteraard kunnen alle medewerkers de veelvoorkomende handelingen zelfstandig uitvoeren.
Sebastiaan is vertrokken bij iRepairNow. Hiermee is iRepairNow weer volledig in handen van de oprichter, Ben Kubbenga. Zijn broer Bob is de functie van bedrijfsleider gaan vervullen. Om de toenemende drukte aan te kunnen worden er nieuwe mensen aangenomen.
Het is alweer 2 jaar geleden dat de huidige locatie is betrokken. Ook al waren we erg blij met deze locatie, toch bleken er een aantal zaken onhandig te zijn. De balie vlak bij de deur was niet echt praktisch, de “wachtruimte” was niet erg comfortabel en we wilden de klant graag betrekken bij de reparatie zonder de veiligheid in het geding te brengen.
Als oplossing hebben we de balie vervangen en in het midden van de ruimte geplaatst, meteen aansluitend op de werkplekken. Hierdoor is meer ruimte ontstaan en hoeft de monteur niet elke keer zijn werkplek te verlaten.
Verder hebben wij op de plek van de voormalige balie de GreenRoom gecreëerd. Hier kan je op je gemak op je reparatie wachten terwijl je op ons indoor grasveld van een heerlijk kopje versgemalen Moyee koffie kan genieten.
Mocht je het toch interessant vinden om met de reparatie mee te kijken dan kan je gebruik maken van de Catwalk; een pad dwars door de werkplaats heen.